טסלה מודל S הוצעה לקהל כבר ב-2012, אבל זה לא היה הדגם הראשון של היצרן הכה מדובר כיום; כבוד זה שייך לרודסטר מ-2008 שנקראה בשם זה והתבססה על לוטוס אליז. אלא שמודל S הייתה משמעותית במיוחד עבור טסלה: דגם מקורי ראשון שלה, דגם ראשון בייצור עצמי במפעל משלה, דגם שכבר פנה לקהל רחב יחסית מכיוון שמדובר במכונית נוסעים עם חמש דלתות (ליפטבק).

וכן, גם בגלל היכולת. מכונית חשמלית שהביאה לפני עשר שנים טווח ראוי לשמו והוסיפה על כך ביצועים משובחים בהחלט - מודל S הביאה את בשורת טסלה לעולם, וכאשר החל שיווקה באירופה (2017), אתגרה את המכובדים שביצרנים שם.
 

רקע

טסלה מודל S הוצגה כאבטיפוס ב-2009 וייצורה היה אמור להתחיל באותה שנה, אבל זה נדחה כאמור ל-2012. הדגם עבר שיפורים ב-2021, ואחד החידושים החשובים לקראת 2023 הוא אפשרות לקבל גלגל הגה עגול. במהלך השנים שופרו היכולות של מודל S הן בטווח הנסיעה באמצעות סוללות משופרות, הן בביצועים שהתחילו לאתגר מכוניות-על ובהמשך עקפו אותן.

המודל S מוצעת עם 2 מנועים המייצרים 670 כ"ס מחירה החל ב-738,000 שקלים. בגרסת פלייד (Plaid) המאוד כוחנית 3 מנועים להספק של 1020 כ"ס; המחיר החל ב-825,000 שקלים. מחיר התוספת לניהוג אוטומטי (74,000 שקלים) יביא את המחיר ל-899,000 שקלים, חישוקי "21 במקום "19 מוסיפים 33,000 שקלים, ותוספת המחיר לצבע אדום היא 21,000 שקלים. וכך, מחירו של רכב ההדגמה הוא 952,000 שקלים.

טסלה מודל S Plaid
צילום: אלי שאולי
 

עיצוב, נראות

טסלה S אינה צעירה, ועדיין למרות גילה ובזכות מקצה השיפורים המקיף שעברה ב-2021 היא נראית טוב, גם בזכות המבנה האווירודינמי שלה שיש לו מקדם גרר מצטיין במיוחד של 0.208.

היא נאה בהרבה ממודל 3, ולמרות ממדיה – בסיס הגלגלים 296 ס"מ, אורכה 498 ס"מ, רוחבה 196 ס"מ – היא אינה נראית גדולה. הפרופורציות, גם בזכות נתון הגובה של 145 ס"מ, יוצרות רכב דינמי למופע. חישוקי "21 בפינות, הצבע האדום וגם היעדר המסגרות בשמשות הצד מדגישים עוד יותר את ההופעה הספורטיבית של הרכב.

טסלה מודל S Plaid צבע אדום
צילום: אלי שאולי
 

סביבת נהג

מבחינתי, כמעט כל כניסה לטסלה מחייבת לעשות ריסט למה שאני מכיר כנהג. וכאן, האתגר גדול עוד יותר, מכיוון שטסלה הקצינה עוד עם מה שהיא מכנה 'Yoke', המתייחס ל'גלגל' ההגה הייחודי בדגם זה.

לאורך השנים נעשו ניסיונות רבים כדי "להמציא מחדש" את גלגל ההגה – וזה אחד הגרועים שבהם. אמנם עיצובו מתקדם (ראו צילום) מכיוון שנראה כאילו ונלקח מחללית, אבל המבנה שלו מפריע גם מבחינה בטיחותית. אמנם ההיגוי מהיר (2.33 סיבובים מנעילה לנעילה), ועדיין נדרש יותר מרבע סיבוב כדי לתמרן, והידיים יתחילו לחפש דרכים לעשות זאת.

טסלה מודל S Plaid הגה
צילום: עזרא רפאל

אם לא די בכך, בהגה מצויים לחצני האיתות, והמשמעות היא שהפעלתם אינה טבעית, מכיוון שאינם נמצאים בהכרח עם כיוון ההפניה. כלומר, כאשר ההגה כבר הפנה את הרכב ואז רוצים לאותת, זה פשוט בלתי אפשרי כי ההגה 'הפוך'. במעבר נתיב הרכב יודע להפסיק לאותת, אבל זה לא קורה תמיד ומצאתי את עצמי מתעסק בכך יותר מדי.

בהגה לחצנים המפעילים גם צופר, הבהוב באור גבוה ומגבים, כך שהמיקום שלהם משתנה לפי מצב ההגה וזה אינו קבוע ביחס לידי הנהג. ותודה על כך שהחל משנה זו ניתן לקבל את הרכב עם הגה עגול – ועדיין הלחצנים יהיו עליו.

טסלה מודל S Plaid סביבת נהג
צילום: עזרא רפאל

וזו רק ההתחלה. בניגוד לנהוג, תפעול הבורר נעשה באמצעות פס מגע הנמצא בשמאל הצג. פעולת התנעה אין, ודי בלחיצה על דוושת הבלם כדי להביא לכך שהפס מוצג. הזזת האצבע למעלה תבחר ב-D ולמטה ב-R, הפוך מאשר בבורר רגיל. לא תמיד זה 'נכנס' כשעוברים במהירות מ-D ל-R, כמו שקורה בתמרון ברחוב, זה מבלבל וצריך לשים לב לחיווי הקטן במחוונים.

גם ב-S כיוון פתחי האוורור נעשה באופן מעצבן דרך הצג, וזה ממש לא פשוט לכוון לאן שרוצים. וגם כאן כדי לכוון את זווית המראות או את מיקום ההגה צריך להיכנס לתפריט ולעשות זאת דרך גלגלת הנמצאת עליו. אפילו תא הכפפות נפתח דרך הצג ומחייב שימוש בקוד.

טסלה מודל S Plaid דלתות
צילום: עזרא רפאל

שפע התפריטים כוללים גם שליטה במצבי הניהוג. מעבר לשינויים במשקל הגה וחידוד התגובות של חטיבת הכוח, ניתן במצב 'מסלול' לכוון גם את התערבות בקרת היציבות ואת חלוקת הכוח לפנים/אחור. בנוסף, יש גם שפע דרגות לכוון קשיחות המתלים וגובה הרכב; עם זאת, כאשר ניסינו להגביהו הוא חזר למצב הרגיל במהירות נמוכה מהצפוי.

כאשר הדגם הוצג, ממדיו וגם מחירו היו בטריטוריה של דגמי פאר; איכות החומרים בדגם המחודש שופרה, אבל אלה עדיין אינם ברמה של דגמים כאלה או של מכוניות סלון מכובדות ברמת המחירים הזאת.

טסלה מודל S - מבחן דרכים (פלייד)
צילום: עזרא רפאל

המושב ותנוחת הנהיגה טובים מאוד. עם זאת, הראות לאחור מאוד מוגבלת והתמונה המוצגת במסך אינה תמיד מובנת; לא פשוט לחנות עימה בעיר.

למודל S דלת חמישית ענקית ליצירת פתח טעינה גדול, נפח תא המטען עצמו ענק, 895 ליטרים, והמבנה שלו שימושי.

המרחב מאחור נאה, מרווח הברכיים טוב אך אינו כזה לכפות הרגליים, מרווח הראש נאות ותנוחת הישיבה נמוכה. גם מאחור צג גדול וזה מעשיר את האווירה שם.

טסלה מודל S Plaid מושבים אחוריים
צילום: עזרא רפאל
 

מנוע וביצועים

אבל בואו, לא הגענו למודל S פלייד כדי לספר על הנדסת אנוש מופרכת ולדווח על איכות חומרים שאינה מתעלה. כן הגענו למודל S פלייד כי יש לו שלושה מנועים – אחד לכל גלגל מאחור, עוד אחד לצמד מלפנים – ואלה מנפקים נתונים כמעט דמיוניים: 1020 כ"ס, 144.9 קג"מ. את אלה ניתן היה לקבל פעם רק בבוגאטי (וירון) וכיום הם צמודים למתי-מעט מכוניות קיצון.

והביצועים בהתאם: מ-0 ל-100 קמ"ש ב-2.1 שניות ועד 322 קמ"ש. וככל שקשור בהאצה, זה הרבה יותר; לפי טסלה, זו המכונית בייצור סדרתי עם כושר ההאצה הטוב בעולם.

אותו ייחוד נשמר גם במצבי הניהוג; אין 'חיסכון' או 'נורמלי'. מה קרה לכם? אנחנו מתחילים ב'צ'יל' (Chill), ממשיכים ל'ספורט' ומקנחים בשם הגרסה 'פלייד' – שהוא-הוא מצב הספורט האמיתי.

טסלה מודל S Plaid חלק אחורי
צילום: אלי שאולי

אני פותח בזהירות, אבל למרות הנתונים הנהיגה לא מפחידה. תגובת המצערת מדודה – ואם תתחילו במצבי הניהוג הרגילים תתקשו לדמיין לאיזה האצות מסוגלת ה-S להגיע; כן, גם אם הפנמתם את המספרים.

ועדיין, ובכל זאת, ובהינתן אותם נתונים – כאשר מועכים את המצערת במצב 'פלייד' כדאי להיות מוכנים. מאוד מוכנים.

יציאה מהמקום מערבלת את הבטן יותר מאשר ברכבת הרים, מאתגרת את שרירי הצוואר והגב. זה מדהים ביותר ומתבצע בקלילות. ה-S נורית ממקומה כמו קליע וממשיכה בתנופה המסחררת גם כשהמהירויות גבוהות וגם גבוהות מאוד (ובניגוד להרבה חשמליות). עקיפות מתבצעות באופן כה מהיר עד שאני חש צורך להתנצל בפני אלה שעקפתי מכיוון שיש בוודאי כאלה שנבהלו. בקיצור: למרות המילים – פשוט, אין מילים.

טסלה מודל S - מבחן דרכים (פלייד)
צילום: עזרא רפאל

מדוע צריך בקרת השיגור כאשר התאוצה כה חזקה? אולי כדי לאפשר לטסלה לבצע עוד הצגה – להעביר את המתלים למצב 'צ'יטה' ולצבוע את המחוונים בכתום מרצד (זה רצוי להסתכל אז במחוונים?).

מה עוד? א. בזחילות חניה, המכונית פחות זורמת; ב. עוצמת הבלימה הרגנרטיבית נקבעת על-ידי המכונית (למעט במצב 'מסלול'), ולרוב זה לא מפריע. 
 

טווח נסיעה וטעינה

טסלה אינה מפרסמת נתונים, אבל ההערכות הן שלמכונית סוללת 100 קוט"ש ברוטו ו-95 קוט"ש נטו. הספק הטעינה המרבי ב-DC הוא 250 קילוואט.

טסלה מודל S - מבחן דרכים (פלייד)
צילום: אלי שאולי

ביום מבחן שכלל קטעים מאתגרים (כשליש) נרשם ממוצע צריכה של 3.47 ק"מ/קוט"ש, כך שהטווח הוא 330 ק"מ לפי נתון הסוללה המשוער. אבל עם חישוב הטווח שעברנו לפני הטעינה עם הממוצע שנרשם ביתר המסלול, רשמנו 298 ק"מ; זה לא חדש שמהירות עולה בטווח...

בהדמיית טיול לצפון נענו בקצב התנועה גם בכביש 6 (ללא מזגן; היה קר); הרי לא רכשנו מודל S פלייד כדי להשתרך באיטיות מימין. בנהיגה כזאת הממוצע היה נאה לרכב כזה – 4.9 ק"מ/קוט"ש. לפי חישוב אחד המשמעות היא טווח של 460 ק"מ, ואילו בחישוב שונה הטווח היה 430 ק"מ, וזו הייתה גם דעתו של מערך הניווט של גוגל שהמליץ שנעצור לטעינה בדרך חזרה למרכז כי אנחנו גבוליים. בקיצור: הטווח של מודל S נע בין 430 ק"מ ל-460 ק"מ.

טסלה מודל S Plaid בצבע אדום
צילום: אלי שאולי

תחנות הטעינה של טסלה נוחות לשימוש מכיוון שהן כוללות מספר נקודות טעינה ולא אחת או שתיים – ולטסלה כיום כבר 11 תחנות כאלה. עם החיבור לשקע, מוצג הספק טעינה של 250 קילוואט, אבל זה יורד מהר לאזור ה-100-120 קילוואט וגם לפחות מכך.

ובכל זאת, הטעינה מהירה, וטעינה שהביאה את הסוללה מ-33% ל-75% נמשכה 23 דקות. טעינה אחרת, מ-36% ל-100%, ארכה כמעט שעה.
 

התנהגות כביש ונוחות נסיעה

היכולת של מודל S פנומנלית גם בעיקולים. ההנעה הכפולה וחלוקת הכוח המצוינת, פעולת המתלים, וגם הצמיגים המכוונים לכך ברוחב נדיב ובדופן נמוכה – הקדמיים במידה 265/35-21; האחוריים הם 295/30-21 – מאפשרים לצלוח פניות במהירויות דמיוניות ממש וללא דרמות.

ניתן לשחק עם איזון הכוח לפנים/אחור ולמנן את בקרת היציבות. התוצאה היא מכונית עם יכולת דינמית מרשימה מאוד, אם-כי אינה מהנה דרך מעורבות פיזית של הנהג; התחושה היא קצת כמו בסימולטור. ההגה המוזר מפריע בפניות ומביא את הידיים לפוזות בלתי אפשריות.

טסלה מודל S Plaid חישוקים וצמיגים
צילום: עזרא רפאל

פעולת הבלמים טובה מזאת שברוב הדגמים החשמליים, והם הדרגתיים בפעולתם – ועדיין העוצמה אינה מספיקה תמיד, וניכר כי הם צריכים להתמודד עם משקל של 2162 ק"ג.

נוחות הנסיעה במהירות נמוכה בעיר בינונית, מכיוון שהמכונית אינה מתעלה על שיבושים אופייניים, פני כביש מחוספסים מורגשים ועל גלי כביש בעיר במצב ''צ'יל' (נוחות), הרכב מעט נע על המתלים. עם זאת, הוא עושה את זה טוב יותר מאשר ברוב החשמליות, וככל שהמהירות עולה הנוחות משתפרת, ומחוץ לעיר היא בהחלט טובה; גם שם, על כביש גלי, הרכב נע מעט על המתלים וגם שם טוב מאשר בחשמליות אחרות.

טסלה מודל S Plaid מידות
צילום: עזרא רפאל

ככל שמדובר בנוחות הבולמים מטפלים היטב בשיבושים, ניכר כי הם 'עובדים' ואיכותם מודגשת מכיוון שלצמיגים, כאמור, דופן ממש נמוכה שאינה משתתפת בשיכוך המהמורות. רחש הצמיגים (הרחבים) נשמע, בייחוד בעיר.

מערך 'אוטופיילוט' מתקדם והדבר מוצא ביטוי ברוב מתארי הנהיגה, אך הוא מתריע יותר מדי ולפעמים גם בולם כשאין צורך.

טסלה מודל S - מבחן דרכים (פלייד)
צילום: עזרא רפאל
 

סיכום מבחן דרכים

טסלה מודל S היא מכונית מוזרה בתפעול – אבל מאוד מיוחדת ומאוד מרשימה ביכולותיה. אישית, הייתי מעדיף מכונית ספורט מהגזע המוכר והטוב, אבל היא לא רק שנוסעת וננהגת ממש כמו שצריך, אלא ככל שמדובר בצד המבצע שלה, היא יכולה לגמד אקזוטיות יקרות בהרבה בזינוק וגם בביצועים, אינה נופלת ביכולתה הדינמית מהן ועם זאת נוחה בנסיעה.  

בניגוד גמור למודל 3 ולמחירה כיום, תג המחיר של מודל S, סביב 900,000 שקלים, מביא אותה לטריטוריה בה נמצאת, למשל, מכוניות הדגל החשמליות של מרצדס, ולזו תא נוסעים וסביבת נהג עשירים בהרבה.

אלא שאת חווית הכוח הבלתי נתפס תתקשו למצוא לא רק במחיר דומה אלא כנראה שגם לא בכזה הגבוה בהרבה. רק תזכרו שככה לא תגיעו רחוק.

טסלה מודל S Plaid בנסיעה
צילום: עזרא רפאל

- פורסם לראשונה ב- 27/2 - נוסף וידאו.